fredag 12 juni 2009

Och jobbet går bra =)

Torsdag
Dagen började med att jag gick upp strax innan fem på morgonen och käkade frukost. Sedan blev det att borsta tänderna och bege sig iväg till jobbet på Posten i Örebro, jobbar man som brevbärare så får man skylla sig själv angående att gå upp tidigt. Hur som helst så åkte jag in till Örebro och gick till jobbet och började sortera på en gång precis som vanligt. Inga konstigheter denna dagen heller precis som alla andra dagar, dock märker jag på en gång hur snabbt man lär sig saker. Jag kan redan alla portkoder på mitt distrikt och har börjat få tillräckligt bra koll på vilka som bor var m.m. så att sorteringen till slut kommer bli optimal. Dock är jag fortfarande väldigt seg på höghusen där det bor strax över 50st, sedan även lite seg på Fabriksgatan, speciellt nr 53, där det bor otroligt många invandrare som har namn som ser ut som prutt.

Efter jobbet så tog jag och åkte hem på en gång med 14:24 bussen, lite drygt att jag slutar så tidigt för då blir jag tvungen att gå en 400 meter extra för att komma hem från bussen. Bättre att ta 15:25 bussen för då slipper jag gå de extra metrarna. :D Väl hemma så tog jag först och gick med hunden och sedan käkade jag spagetti och korv, dock fanns det ingen ketchup hemma för den tog jag med till jobbet igår så jag fick äta utan men, tro det eller ej, det gick bra ändå.

Efter maten så blev det att kolla på en X-men film, den som jag ville se igår "The Last Stands", och den var väldigt bra. När jag får tid så får det bli att se den sista X-men filmen som kommit ut, "Wolverine" som den heter, och titeln har den fått efter huvudskådespelaren som heter Wolverine som mutant. Efter filmen så tog jag en dusch och sedan gick jag och lade mig för att sova.

Fredag
Dagen började med att jag stack till jobbet precis som vanligt. Sedan efter jobbet så tog jag bussen hem till Therese då jag tänkte sova här minst tills imorgon, eller ja Therese tänkte att jag skulle sova här och jag hade ingenting bättre för mig. Haha, nej då så är det ju inte men denna helgen kände jag mig riktigt seg och tänkte mest ta en lugn helg och ligga hemma i soffan och kolla på film m.m. hela dagarna men så blir inte riktigt fallet, dock kommer det ju inte bli någon större skillnad egentligen för här hos Therese kommer jag ju ändå bara ligga och slappa hela dagarna så det blir nog chill ändå.

På väg hem till Therese ifrån bussen så måste man gå upp för en jättelång och halvbrant backe och när jag kommit halvvägs så började jag bli riktigt trött i vaderna. Det kändes som om jag hade en sådan otroligt träningsvärk att jag började fundera på om jag kanske skulle "ge upp" och stanna och vila eller någonting, men då det regnade så fanns ju inte det på tal och sedan så skulle ju träningsvärken bara kännas av mer efter en liten vilopaus liksom så jag traskade vidare. Men när jag hade gått 2/3 av backen så kändes det så pass jobbigt i vaderna att jag började gå baklänges en liten bit, man använder inte vaderna lika mycket eller i alla fall inte på samma sätt när man går baklänges som framlänges. Men jag kämpade mig upp för backen och så gick jag hem till Therese där ingen var hemma. De hade lagt ut nyckel åt mig så jag traskade in och det absolut första som jag gjorde efter att jag fått av mig tofflorna och jackan var att ta en dusch. I duschen sjöng jag så det stod härliga till så man får väl vara glad över att ingen var hemma. Eller snarare så får de vara glada över att de inte var hemma. Haha.

Efter duschen så tog jag på mig mjukisbyxorna och ett par av mina nya strumor, dock samma som jag använde igår kväll men det är inte så noga. Jag hade dem ju bara från efter att jag hade duschat tills att jag gick och lade mig och då de är nya så får man ju inte slösa för mycket så jag hade ett par andra strumor på jobbet för att kunna använda mina nya en dag extra. :D Med mjukisbyxorna på så gick jag runt i huset och funderade lite grann på vad jag skulle göra, jag gick ner och startade datorn och sedan gick jag upp och gick runt lite mer. Sen så kom Caroline hem och hon hade inte ätit mat sedan klockan sju imorse så hon hade köpt med sig mat att äta. Själv tänkte jag att ska ändå hon äta så ska inte jag vara sämre så jag tänkte visa vad jag går för gällade matlagning och slog på stort. Jag bredde några mackor och fixade i ordning en kopp tea.

Efter det så stack Caroline hem till en kompis en kortis och då tog jag och satte mig vid datorn för att ta det lite lugnt och gå in på Tribal och kolla min mail m.m. Nu kom jag dock på medan jag sitter här och skriver att jag har inte kollat min mail ännu så får ta och göra det direkt efter att jag postat detta inlägg. Just för tillfället så sitter jag och chattar med Sven-Göran och Kajsa Djure, en kompis jag hade för ett år sedan innan hon blev tillsammans med Fern och sedan flyttade till Wisconsin för att plugga där ett år. Det är en annan historia hur som helst som inte ens jag själv har någon riktigt koll på hur den löd men ialla fall så fick jag precis reda på att hon kommer hem på tisdag så får väl se om hon kommer vara med och lira lite Beachvolleyboll nu i sommar.

Nu är det bara två timmar kvar till Therese kommer hem ifrån jobbet så vi får väl se vad hon och jag ska hitta på då, jag hoppas hon har någon bra film hemma så att jag slipper se Legally Blonde 2 igen för den var så otroligt kass. Direkt när Therese kommer hem så blir det dock lite mat vilket aldrig sitter helt fel i kistan.

Nej nu ska jag ta och lämna datorn ska bara kolla min mail först, ha det fint. =)

Vad är "kammarna" på jobbet?
Jo jag fick en förfrågan om ifall jag inte kunde förklara detta lite bättre men jag tror faktiskt inte att jag kan det. Ska försöka ge en bra förklaring dock.

Varje brevbärare har sitt "område" där man står och sorterar breven innan de ska delas ut. På varje område så har man fyra stycken bokhyllor. Varje bokhylla har fyra stycken hyllor och varje hylla är uppdelat i 40st fack där varje fack representerar en familj som man ska dela ut brev till. Under varje fack så står det efternamn på familjemedlemmarna och under efternamnen så står allas förnamn. Sedan under namnen så är det en heldragen linje som är en centimeter hög och har en speciell färg beroende på vilken gata det är, sedan där gatan börjar så står det vilken gata det är i linjen.

Varför det kalla "kam" vet jag inte. Sedan kallas det att "kamma" när man sorterar upp breven och jag tror att man kom på ordet kamma efter ordet kam och inte tvärt om. Och jag har egentligen ingen aning om var ordet "kam" kommer ifrån men ska man gå efter logiken så kommer det efter att varje hylla är uppdelad i 40st fack och då blir det ju till att se ut som en kam som man kammar håret med, kanske. ;) Dock är inte en kam en vanlig bokhylla men precis hur den är utformad orkar jag mig inte på att förklara. Det är typ en ställning och i den ställningen hänger man hyllor ungefär. Och i varje hylla så hänger/sätter man fast avgränsare som är i plast, de ser ut ungefär som bokavgränsare som de har på bibliotek kan man säga.

2 kommentarer:

Blogger Svumpyns tankar sa...

Aha, smart. Jag tror jag förstår mig på systemet nu. Smidigt verkar det i varje fall. Kul att det går med jobbet i varje fall och hoppas att du får en god forsättning.

12 juni 2009 kl. 17:40  
Anonymous Anonym sa...

alltsåååååååååååååååååååååååå. faaaaaaaaaaaaan vad tråkigt liv.

18 augusti 2010 kl. 02:28  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida