söndag 17 maj 2009

Byggt ihop min discardlek på nytt

Idag hade jag ingenting planerat, funderade lite grann igår på dagen på om jag kanske skulle ta och åka på fest hos min broder men då han igår kväll/natt sade att det troligtvis inte skulle komma så värst många så att de troligtvis skulle gå ut på krogen sedan på kvällen så tänkte jag att jag kunde lika gärna strunta i att sticka dit. Planeringen löd ju så att jag och Therese kanske skulle åka hem till min broder så när jag fick reda på att de kanske skulle ut på krogen sen så var det ju ingen idé för Therese att följa med och själv var jag inte så festsugen heller så det fick bli att strunta i det. Så idag hade jag hela dagen till att göra absolut ingenting precis som oftast. :D

Jag började dagen med att ta det lite lugnt framför datorn med Tribal Wars och lite SvenskaMagic. Sedan så byggde jag ihop min disardlek på nytt och lade även ner två gamla lekar som jag inte ville ha kvar. Dock är jag otroligt sugen på att bygga ihop en ny lek, dock har jag inte funderat så jättemycket än på vad jag vill bygga för lek. Tar lite funderingar om detta senare i detta inlägg. Hur som helst så lade jag även upp lite mer kort på min ”have” då jag lade ner två lekar så då skulle de korten in där och sedan upptäckte jag att SvenskaMagic hade fel bild inlagd gällade ett kort, de hade en bild på ett kort ifrån expansionen ”unleashed” eller vad den heter som var insatt för både ett kort ifrån den expansionen och för ”revised” expansionen. Så jag hade lite problem när jag skulle lägga upp kortet på min have då jag inte visste vilket expansion det var först. Problemet var att mitt kort hade utseendet för att vara ifrån ”revised” men korttexten stämde inte överens med det kortet ifrån ”revised” som SvenskaMagic hade upplagt men kollade runt på fler sidor och upptäckte att mitt kort var ifrån ”revised” bara det att SvenskaMagic hade slarvat.

Hur som helst så levde jag vidare på dagen och så började jag sortera alla mina magickort, började med röd färg och höll på i tre timmar utan att hinna klart. Anledningen till att jag vill sortera mina kort är inte för att jag vill ha dem i ordning utan för att jag vill ha in kort i en pärm, dock vill jag inte sätta in alla kort i en pärm då det känns som om det blir lite väl många då. Kommer skriva lite mer om detta senare också. Varför tänker jag skriva lite smått nu och sedan lite annat senare i inlägget? Jo detta för att det finns vissa som inte bryr sig alls om Magic och helt enkelt tröttnar på att läsa min blogg om det bara står om massa trams vilket vore tråkigt för jag har börjat gilla detta med att ha läsare. Dock är bloggen inte till för andra utan den finns till för mig själv så att jag kan skriva av mig så vill ändå skriva med saker som ingen annan bryr sig om hela tiden. Jag är inte världens BlondinBella nr2 utan jag är en töntig nörd som gillar att skriva bara.

Medan jag satt där och sorterade mina kort efter vilken korttyp det var så började jag prata med Therese i telefon, detta var härligt då det är så otroligt tråkigt att sortera men det är ändå lite skönt istället för att inte göra någonting. Hur som helst så pratade vi i telefon i två och en halv timme om kanske inte lite mer ändå och sedan fem minuter efter att vi lagt på så kom Assar på besök. Assar och jag kollade första våra TW-account – ”TW” står för ”Tribal Wars” och ett account är en användare – och sedan skulle vi kolla på en film. Filmen vi valde blev ”The Kingdom” som släpptes ut år 2007. Det var en bra film tyckte jag men Assar verkade inte njuta lika mycket av den då han somnade redan efter en kvart av filmen ungefär, jag väckte honom och sade att han kunde gå hem och lägga sig om han var så trött och ville och då frågade han om han kunde sova här hemma hos mig då han inte orkade gå hem. Självklart sade jag då det bara är trevligt med lite nattligt besök, dock blev flickvännen min avundsjuk men inte på grund av att jag slapp sova själv med någon annan än henne utan för att jag slapp sova själv med någon och inte hon. Jag sade till henne att hon borde ha bott i Frövi istället för här finns det alltid personer att sova med om man vill, sedan var det någonting mer jag sade som var positivt med Frövi men kommer inte ihåg vad. Dock är väl säkert de enda som är öppna för förslag att sova tillsammans med Assar och jag men i alla fall så får väl det räcka. :p

Medan Assar sov i min soffa med kläderna på och inget täcke eller lakan så kollade jag klart på filmen. Sedan när filmen nådde sitt slut, klockan 03:30, och jag kände att sängen började ropa att den saknade mig även fast jag redan låg i den så skötte jag Tribal Wars lite snabbt, tog fram ett täcke åt Assar som jag lade vid hans fötter och sedan lade jag även fram ett lakan om han skulle få för sig att vilja använda ett sådant mitt i natten.

Magic
Nu tänkte jag skriva lite kort om Magic och mina funderingar för framtiden. :p

Jag har tänkt att sortera alla mina kort och började idag med att sortera alla röda kort. Började med att sortera ut korten beroende på vilken typ av kort det är, Creatures(gubbar) för sig, Instants(magier som man kan spela när som helst) för sig, Sorcerys(magier som man enbart kan spela på sin egen runda) för sig och Enchantments(kort som ligger ute i spel som hjälper/förstör för gubbar eller kort m.m) för sig. Sedan sorterade jag ut först Enchantmentsen efter manakostad(kostnad för att spela kortet) och sedan lade jag alla som är likadana bredvid varandra och sedan gick jag igenom högen och lade alla bra som hör hemma i en pärm som folk som vill byta kort med mig kommer kolla i och sedan likadant om och om igen. Jag sorterar mina kort då jag har så grymt många kort som bara är skit, kort som egentligen bör slängas men alla kort passar ju in i rätt lek så man kan aldrig slänga kort egentligen. Finns vissa som är helt kassa men de har även dem en fördel ibland. T ex kan man ju tycka att om det finns två kort som gör exakt samma sak bara det att den ena kostar en vit mana(ett dyrare att lägga ut) så är den dyrare helt värdelös då man bara kan använda den billiga istället. Men så är inte alltid fallet utan det finns kort som gör att man t ex får leta igenom sin lek efter ett kort som kostar exakt fyra mana och ta upp det på hand m.m. och då är det ju bättre med det dyrare för det billigare får man ju inte leta upp då det inte kostar t ex exakt fyra mana(mana är det som används för att betala för kort man tänker lägga ut i spel eller magier(ett sorts kort) som man tänker spela och de får man oftast genom att tappa(använda) ett land som man har ute i spel. Tappar man ett vitt land får man en vit mana och kan då lägga ett vitt kort som kostar ett.).

Jag har dock funderat på om man kanske ska ta och sortera korten efter vilket expansion de kommer ifrån istället, ibland kommer jag använda ordet edition istället för expansion men det är bara för att jag inte kommer på rätt ord som är expansion. Skrev fel sist jag skrev om Magic i alla fall, vilket nog var igår.). Så får se hur det blir så småningom. Sedan kanske jag borde göra så att jag i pärmen sätter ett kort av alla kort jag har och sedan har korten i ordning efter t ex expansion i högar så när någon vill byta kort med mig så kan vi inte byta direkt utan då får de säga vilket kort de vill byta till sig ifrån mig så tar jag med det nästa gång vi träffas.

Angående Magic så är nog det roligaste inte att spela egentligen utan det är att bygga upp en Magiclek. Det är i själva uppbyggandet som man blir tvungen att lägga ner mest hjärnkraft och funderingar vilket är otroligt roligt. =) Själv ska jag bygga en lek som ska ha ca 260 kort och den ska gå ut på ett kort som kostar fem mana och gör så att man vinner spelet om man har kvar 200 stycken eller mer kort i sin lek men man kan ju inte låta en så tjock lek bygga på ett enda kort som man i leken enbart får ha fyra av(man får ha högst fyra av alla kort i en lek förutom just basicländer(vanliga länder utan några speciella förmågor. Dock finns det nog några/något kort som tillåts ha fem kort av i leken men detta står på kortet, om inte så är det jag som minns fel bara.) liksom. Nej man blir tvungen att ha med massa andra bra combos m.m. i leken för att inte åka på stryk på en gång innan man hinner vinna på grund av det kortet.

När jag kollar igenom min rarepärm, kort som är lite mer sällsynta och oftast mer värdefulla, så hittar jag många kort som jag skulle vilja ha med i lekar men vet inte hur jag ska bygga dem så det blir aldrig av. Sedan de kort jag väl vill bygga en lek utifrån så har jag ofta bara ett enda kort av just det kortet vilket också gör det svårt att få en lek att ha det kortet som huvudmål.

Det var allt för mig, sov så gott. =)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida