onsdag 10 juni 2009

Börjat jobba

Fredag
Idag var det dags för studenten och jag vaknade upp precis som vanligt förutom att jag även fick lite smått med sovmorgon. De flesta som tar studenten är uppe i svinottan bara för att samlas hos någon och ha champagnefrukost men inte jag inte, nej jag tar inte studenten som någonting speciellt och sedan gillar jag inte min klass så jag valde att skippa champagnefrukosten och tog ett senare tåg in till Örebro istället. På morgonen tog jag på mig kostym, hade fått låna en vit skjorta av Fern då Therese(hon säger Indra) spillde rödvin på min enda vita skjorta. Sedan lånade jag även slips utav min styvfar Ola då jag själv enbart äger en vit slips och sådant kan man ju enbart ha på begravning liksom.

Jag tog tåget till Örebro som sagt och väl framme gick jag direkt till slottet då det var där vi skulle träffas för att ta klassfoto och ha avslutningen och även gå ut ifrån. På slottet träffade jag mina polare och så min klass, mina polare går i parallellklassen. Jag har ångrat en hel del att jag inte valde att läsa IT-samordning istället för två programmeringskurser, dock får jag MVG i båda de kurserna så ser man det så ja då var det ju värt det kanske. Hur som helst så gick vi runt och gjorde ingenting i en timme medan vi väntade på att vi skulle fotograferas och det skreks hur mycket som helst där inne i slottet då fotbollsklassen var så taggade på att ta studenten. Någon liten flicka, arton eller nitton år gammal, hade även en visselpipa och den tjöt konstant vilket gjorde att jag höll på att bli helt galen.

Efter fotografering så delades betygen ut och jag kan väl inte säga att jag är nöjd med mina då de såg ut precis som jag hade tänkt mig förutom något extra VG ungefär. När alla fått sina betyg så började det bli dags att ”gå ut” ifrån slottet. När vi väl kommer ut där så står det massor med familjer och släkter och väntar på sina ”barn”. Jag tyckte det kändes lite fjolligt, där kommer man och knallar ut från slottet och alla står och väntar med häpnad som om man vore en annan människa än vad man var på morgonen när man stack hemifrån liksom.

Hur som helst så letar jag upp ”de mina” och går till dem varav jag får massor med blommor, några whiskeyflaskor och en champagneflaska. Sedan gick vi och kollade när Elin och Caroline, Ferns flickvän och Therese storasyster, skulle gå ut. Efter det blev det pizza, själv tackade jag först nej men folket runt omkring insisterade så just så fick det bli. Sedan beställde jag in ett glas vatten men min bror ändrade till en öl så just så fick det bli även där. Jag tycker inte att det känns som om man fått något större ansvar bara för att man tagit studenten, för innan fick jag göra lite smått som jag själv ville men nu då får jag inte ens bestämma om jag ska äta eller inte och heller inte vad jag ska dricka.

Efter pizzan så åkte vi hem, jag åkte med Timothy så jag gick till Strike och så hämtade han upp mig för jag var för lat för att gå ”hela” vägen hem till honom och dessutom hade han själv cykel så på det här sättet tjänade vi lite tid också. Hemma så skulle det möbleras om lite m.m. för att det skulle komma gäster så det höll vi på med tills de kom. Sedan kom gästerna och vi minglade och höll på några timmar, eller var det så att vi bara satt och pratade och åt smörgåstårta och vanlig tårta. Nej jag minns inte riktigt faktiskt, hihi.
I studentpresent så fick jag åtta Whiskeyglas och sex ölglas vilket passade perfekt båda två. Dels fick jag ju Whiskey så då passade de glasen och sedan hade ju Therese och jag sönder två förra, eller om det var förr förra, helgen så då passade det bra med sådana. Sedan fick jag även en klocka som jag bestämde mig för att byta då den hade lite för mycket ”trams”. Det var ett tidtagarur som mätte i sekunder, minuter och timmar vilket gjorde att det var krångligare att se vad klockan var. Och sedan var det dagens datum också. Men jag kommer ju aldrig ta tid liksom och skulle jag vilja göra det så kan jag ta upp mobiltelefonen så jag bestämde mig för att byta till en annan klocka som var lite ”enklare” men hade samma utseende i övrigt då jag gillade det. Sedan fick jag även två skålar och en teamugg och lite godis och 600kr. Tror inte jag missade någonting men troligtvis missade jag det viktigaste. Dock har jag inte fått någonting av min fader än så det ska bli spännande att se var han hittat på för roligt, jag hoppas på ett hårt gitarrfodral som jag önskat mig.

Sedan när gästerna stack så tog jag och Therese och gick ut på mitt rum och kollade på en film innan vi lade oss för att sova.

Lördag
Ja du, denna dag vet jag inte vad jag hittade på. Lol. Typ film, mat, hunden, Therese och mycket mer skit. Sedan gick jag och Therese även hem till Assar och kollade på fotbollsmatchen Sverige-Danmark som slutade med en förlust.

Söndag
Denna dag ägnades åt Therese, film och en stund åt mina Magickort. Sorterade alla blåa kort så att de som är lite bättre hamnar i pärm och de lite sämre hamnar som buntar i en låda, sedan så att alla likadana ligger bredvid varandra. Tog väl två timmar på sin höjd. Sedan lade sig jag och Therese och sov för hon skulle sova hos mig idag.

Måndag
Therese och jag gick upp klockan 04:50 för att jag skulle jobba och hon skulle till skolan, bussen ifrån Frövi går klockan 06:00 så vi hade lagom tid på oss. Vi käkade frukost och borstade tänder m.m. innan vi stack iväg till bussen. På bussen så minns jag inte om vi höll oss vakna eller om vi sov, jag har för mig att jag var vaken hela vägen och Therese somnade till en kortis men är inte säker på det. Väl inne i Örebro så väntade jag 5min på att Therese buss emot Nora skulle komma sedan klev hon på den och jag gick iväg till jobbet, börjar klockan 07:20.

Väl på jobbet så hittade jag mina skor som stått där sedan i vintras då jag jobbade, och i vintras hade de stått sedan sommaren. Jag hade tagit på mig arbetskläderna hemma mest för att ge andra sommarjobbade intrycket att jag varit där tidigare men jag var först av oss tre som skulle börja sommarjobba redan idag.

Sedan på jobbet så sorterade jag brev och delade ut dem tillsammans med den ordinarie, så kommer det vara hela första veckan så att jag kan fråga någon medan jag lärs upp för efter det blir jag ju själv på min ”rutt”. Jag gillar jobbet som brevbärare, det är rätt så roligt ändå och man känner att man verkligen kan memorera saker. För när man sorterar brev och annat så har man ju hand om ett par gator och sedan på varje gata finns ett antal ingångar och i varje lägenhet/villa så bor ett gäng familjer som man till slut får stenkoll på för att kunna sortera så snabbt som möjligt. Förra sommaren så lärde jag mig hela distriktet utantill så att om någon sade ett namn till mig så kunde jag tala om var den personen bodde och var i det lägenhetshuset som den bodde. I vintras så märkte jag att väldigt mycket hade släppt och jag halvt fick börja om på nytt liksom. Nu denna sommar så fick jag ett annat distrikt och detta är vad jag kallar rörigt. Jag delar ut brev till Fabriksgatan och det bor nästan bara utlänningar där, hur jobbigt som helst när man ska sortera. Man står och letar efter namn och vet inte vad som är förnamn och efternamn på kuverten, man blir som tokig. Sedan finns det några svenskar som var jobbiga första dagen, det var sådana som hette ”Elias”, ”Adam” eller liknande i efternamn och har ett förnamn som låter som om det kunde vara ett efternamn, men de lärde jag mig snabbt. Dock de utländska namnen är ju helt knasiga, namn så som ”Iskanovinskovish” liksom. Man står där på ”kammen” och letar efter det namnet på den adress som det ska vara på och så hittar man först en ”Iskanloslaviski” och tycker att det ser bra ut men så tittar man nogare och ser att det är fel. Dock är det inte invandrarnamnen som jag har svårast för just nu utan det är höghusen som jag kör, hur på 7 våningar + Nedre botten som har ca 8st familjer per våning. Man står där och ”kammar” och ska hitta namnet ”Eriksson” bland över 50 stycken efternamn och till slut hittar man det, men då kollar man förnamnen och de stämmer inte överens så då får man leta vidare för då finns det en till ”Eriksson” bland de 50 namnen. Sedan har jag lite svårt för företagen som heter någonting men på breven kan det stå massor med olika saker fastän de ska till samma ställe. Nej usch vad krångligt det är nu i början när man inte kan några namn utantill, men det släpper snart.

Tisdag
Gick upp 04:30 för att jag skulle gå med hunden idag. Så gick med hunden och käkade frukost och sedan stack jag iväg till bussen för att åka till Örebro och jobba. Väl på jobbet så drog jag igång och ”kammade” upp brev på en gång, att kamma menas med att man sorterar upp breven på ”kammar” och kammar är som bokhyllor med alla gator och familjer uppskrivna i den ordning som man delar ut brev till dem. Jobbade på som vanligt och stötte inte på några speciella problem.

Efter jobbet så gick jag och bytte min klocka som jag fick i studentpresent av morsan och sedan kortade jag även den till en lagom storlek, tyckte kassörskan men jag ville nog korta ner den lite till men tänkte ge henne ett försök och så är det bara gå dit nästa dag om jag vill ändra. Sedan tog jag bussen hem till Frövi.

Väl hemma så käkade jag mat och sedan skötte jag Tribal Wars en snabbis och sedan kollade jag på två filmer, ”X-Men” och ”X-Men 2” som kom ut 2000 respektive 2003. Efter det så var det läggdags.

Onsdag
Gick upp klockan 05:10 imorse, dock kände jag mig rätt så seg fastän jag lade mig vid halv tio igår så tänker gå och lägga mig tidigare ikväll. Jag åt frukost och tog med två mackor i väskan som alltid för att äta en frukost nummer två på jobbet. På jobbet gick allting lugnt och slutade vid 13:30 men istället för att åka hem idag så skulle jag ”shoppa” med Therese.

Jag väntade på Therese nere vid konserthuset där bussen stannar och sedan gick vi till Ur & Penn och kortade ner mitt armband till min klocka ett snäpp för att jag tyckte det behövdes. Sedan gick vi till H&M och Therese köpte lite hygiensaker hon skulle ha med till England då hon åker på måndag. Sedan så gick vi till Telia och det var nummer 221 när vi kom och vi fick nummer 230 sedan så flöt det på bra men när det kom till 229’s tur så tog det stopp och vi fick vänta minst en kvart, hihi. Sedan gick vi och skulle ”shoppa” stumpor till mig och jag köpte sju par varav några var riktigt snabba och på Dressman stötte jag på en arbetskamrat, närmare bestämt han som lär upp mig på sitt distrikt just nu. Och efter det så gick vi för att prova ett par Converseskor så att jag visste vilket storlek som jag hade på de skorna för pappa undrade då han ville köpa ett par i present till mig.

Efter det gick vi ner till konserthuset igen och så tog vi en varsin buss hemåt. Väl hemma gick jag med hunden och käkade mat och funderade på vad jag skulle hitta på idag innan läggdags. Funderade på att ta en dusch och sedan sköta Tribal Wars och sedan lägga mig men så kom jag på att det är läge att skriva blogg då jag inte skrivit på snart en vecka. Sedan var jag riktigt sugen på att se ”X-Men 3 – The Last Stands” men om jag skulle göra det skulle jag inte hinna skriva blogg. Sedan valde jag att sköta Tribal Wars i 10min och sedan skriva blogg resten och nu är klockan 21:08 då jag chattar med Magnus samtidigt och spelar även lite gitarr från och till så tiden har dragit iväg, nu ska jag in och kissa och borsta tänderna och sedan lägga mig och sova är tanken. Kanske blir lite gitarr en kortis också eftersom jag är så sugen.

1 kommentarer:

Blogger Svumpyns tankar sa...

Hoppas att det går bra för dig med sorteringen, och skulle du kunna skicka ett meddelande eller ge mig en tydligare förklaring på "kamarna" det var något som fångade mitt intresse. Självklart behöver du bara förklara om du vill men du kanske gav den tydligaste du kunde..

10 juni 2009 kl. 22:19  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida